سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص دیندار، ... حسادت را رها کرده است .در نتیجه، دوستی پدیدار شده است . [امام صادق علیه السلام]
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29
 

. گسترش شهر اهواز

پرحجم‌ترین و سریعترین جهت گسترش شهر اهواز، سمت جنوب غربی نسبت به مرکز شهر است ،‌که امتداد محور دسترسی اهواز خرمشهر می باشد، که از حدود سال 1320 اهمیت پیدا کرد و پس از 1357 به مهمترین محور گسترش شهر تبدیل شد. در حال حاضر مجموعه‌های مسکونی، محله‌ها و شهرک‌های جدیدی در این ناحیه شکل گرفته است . جهت گسترش درجه دو در امتداد محور اهواز شوشتر می باشد که  بیتشترین  توسعه آن  بین سالهای 1320 و1340 بوده است و دلیل آن احداث مجموعه های مسکونی خارجی ها بوده است. این دو جهت گسترش از نظر شرایط اقلیمی منطقه زاویه مناسبی نمی‌باشد چرا که در امتداد شمال شرقی جنوب غربی بوده، در حالی که جهت قدیمی گسترش شهر در امتداد جغرافیایی شمالی جنوبی  بوده است   که این جهت در منطقه اهواز بسیار مناسب بوده است.

جهت گسترش درجه سوم و چهارم، محورهای اهواز- شیراز، اهواز بندرامام  و ا هواز -  سوسنگرد می‌باشند . دو امتداد اول در سالهای پس از انقلاب مطرح شده و رشد پیدا کرده‌اند و محور سوم یعنی اهواز سوسنگرد از سالهای  1340 به بعد .

 شهر اهواز تا سال پیش، دارای شش منطقه شهری بود که اکنون با الحاق ناخواسته تعدادی از روستاها به شهر، دو منطقه دیگر نیز شکل گرفتند . که در این مناطق بیشترین جمعیت را ناحیه 1 وکمترین جمعیت را ناحیه 3 دارد.

یکی از عوامل وسعت بیش از اندازه شهر در سالهای اخیر، کوتاه مرتبه سازی است .برای بلند مرتبه سازی به سرمایه نیاز است . در فاصله سالهای 1379 تا 1381 سیاست تشویق بلند مرتبه سازی از سوی شهرداری اجرا شد و گرایشی نسبتاً عمده برای  تخریب واحد‌های فرسوده و کوتاه و ایجاد ساختمان‌های بلند در شهر شکل گرفت. به دنبال آن ،‌ قیمت زمین افزایش یافت و بخش خصوصی و سرمایه‌هایشان به سمت خرید تراکم و پروانه های بلند مرتبه ‌سازی هجوم آورند. اما با وقوع جنگ آمریکا و عراق،‌این گرایش‌ها به شدت کاهش یافتند. البته این سیاست هنوز از سوی شهرداری دنبال می شود و مختصر ساخت و سازهای شهر نیز به طور عمده به صورت بلند مرتبه سازی است .

منبع : اهواز معلق بر روی رودی بزرگ ،‌گفت و گو با عبدالصمد مهدوی شهردار اهواز، شهرداریها، سال پنجم،شماره 56، ص 44.

 



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مریم فرهادیان در دوشنبه 87/10/30 و ساعت 10:13 صبح | نظرات دیگران()

     روند شکل‌گیری شهر اهواز از آغاز تاکنون

    با توجه به شواهد تاریخی و باستان شناسی ، بیش از 500 سال قبل از میلاد مسیح ،‌در دوره ایلامیان،‌شهری به نام اوکسین برپا بودکه با اهواز قدیم مطابقت دارد. بناهای  این شهر بر روی تنها  بلندیهای زمین‌های اطراف کارون که احتمالاً ناشی از یک گسل متعلق به دوران سوم  زمین‌شناسی بوده و در امتداد شرقی غربی قرار گرفته‌اند شکل گرفته است . بدلیل امتداد یافتن گسل مزبور تا رودخانه‌ و وجود پستی و بلندیهای ناشی از آن در بستر رود، امکان تردد وسایل دریایی بین خلیج رودخانه وجود نداشته است. و تنها راه حل ممکن برای عبور کالا از دریا به داخل رودخانه ، پیاده کردن آنها در مصب رود و انتقال بارها از طریق خشکی تا  بعد از ناهمواری‌های گسل بوده است. بهمین جهت در دوانتهای این قسمت از طول کارون که حدوداً یک کیلومتر بوده، شهر اهواز بصورت دو محله بزرگ در دو طرف رود شکل گرفته است .

     محله شرقی که سطح بزرگتری را اشغال می‌کرده مختص محله‌های مسکونی بوده ، بهمین جهت اکنون این قسمت را که فقط محله‌ای است در شهر بزرگ اهواز،‌شهر قدیمی می‌نامند. محله غربی را، که ‌شامل امکانات باراندازی و بازاری کوچک بوده، جزیره می نامیدند. احتمالا اطراف این منطقه ، در مواقع جزر و مد دریا و یا طغیان آب رودخانه‌ها یا طوفانها بطور موقت بوسیله آب محصور می‌شده است .

    می‌توان گفت که تا پیش از زمان قاجار شهر اهواز در همان اندازه و شکل اولیه خود بوده است. در زمان رضاشاه ،‌بافت قدیمی شهر به سوی کرانه غربی کارون گسترش پیدا کرد. بعبارت دیگر شهر اهواز تا قبل از سالهای 1320 شمسی، عبارت بود از مجموعه ای نیمه ارگانیک در دو سوی کارون که ستون فقرات اصلی آن را رودخانه تشکیل می‌داد. و در سمت غرب تنها تاسیسات نظامی، ایستگاه راه‌آهن و منازل مسکونی آنها وجود داشت. و مرکزیت شهر به سمت شرق رود بود.

    بین سالهای 1320 و 1340 یعنی  تا انقلاب سفید پهلوی دوم، شکل شهر بگونه‌ای ارگانیک و متکی بر کرانه‌های امتداد کارون گسترش پیدا کرد. در این زمان بدلیل اینکه خط آهن تهران در سمت غرب رود و در سمت مناطق نظامی قرار داشت، شهر در این قسمت و بیشتر گسترش یافت. کرانه غربی رود در واقع شهر جدید محسوب می شد.

    پس از سالهای 1340، انجسام شهری از هم گسسته شده و شهر بصورتی ناهمگون و غیر منطقی رشد و گسترش پیدا کرد. و دیگر رود کارون شالوده‌های شهری را تعریف نمی‌کرد بلکه خطوط ارتباطی سواره و همینطور خط آهن بود که در شکل‌گیری شهر نقش مهمی داشت.

    این محورهای ارتباطی شامل چهار مسیر اصلی بود که به ترتیب به سمت شوشتر، خرمشهر ، بندر امام و سوسنگرد امتداد داشتند. بیشترین گسترش در سمت شمال شرقی به جنوب غربی است و این بیانگر آن است محور شوشتر و محور خرمشهر مهمترین محورهای ارتباطی بوده‌اند. و بدین ترتیب ارتباط نواحی مختلف با رود کارون قطع شد. این مسیر رشد تا پیش از سال 1357، در زمان انقلاب ادامه داشت . پس از 1357، این سیر پرشتاب ‌تر ادامه پیدا کرد و رشد بی‌رویه محله‌ها و شهرک‌های جدید بعنوان پاسخگویی به رشد نیاز مسکن برای جمعیت رو به رشد، تنها معیار و ملاک برای ساخت و ساز قرار گرفت.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مریم فرهادیان در پنج شنبه 87/10/26 و ساعت 4:19 عصر | نظرات دیگران()

     

     تاسیسات الکتریکی استخر

      روشنایی استخر مسائل خاصی خود را دارد. برای به حداقل رساندن نورهای خیره کننده باید دقت فراوان به عمل آید، ضمن اینکه اجزاء برقی باید به طوری انتخاب شوند که در مقابل حرارت و فرسایندگی محیط مقاوم باشند. بهمین علت مجاری عبور کلیه شبکه‌های توزیع برق در محیط استخر را می‌توان از پوششهای GRP ، PVC فشار قوی و مصالح محکم در نظر گرفت تااز خطر پوسیدگی جلوگیری شود.

    در استخر تفریحی، استخر مسابقه‌ای و استخر شیرجه می‌توان لامپهای هالید(halide) فلزی 1000 واتی و واحدهای نورافکن 400 واتی که بر روی داربستهای مرکزی بالای سر نصب شده‌اند، پیش ‌بینی کرد. موقعیت لامپها باید به گونه‌ای باشد که مانع از انعکاس آیینه‌ای نور از سطح آب شود تا برای مراقبان استخر دید خوبی به تمام قسمتهای استخر فراهم شود و شرایط دید تماشاچیان نیز مناسب باشد.

      منبع :  مرکز ورزشهای آبی منچستر ،‌مجله معمار ، شماره 18، ص 15.

     

     



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مریم فرهادیان در پنج شنبه 87/10/26 و ساعت 3:50 عصر | نظرات دیگران()

     سیستم آکوستیک سالن شنا

       فضاهای بزرگ با سطوح کاشیکاری شده و شیشه‌ای و سطح آب، همه منعکس کننده‌های مناسبی برای صدا هستند و بنابراین پیش ‌‌بینی فضاها یا سطوح جذب کننده یا کاهنده صدا در این نوع فضاها الزامی می‌شود.در این شرایط سقف و دیواره‌های فوقانی را می‌توان به عنوان سطوح اصلی که بر روی آن مصالح جاذب صدا قرار می‌گیرد به کار برد. از سوی دیگر، مصالح بکار رفته برای جذب صدا، باید در برابر تخریب  ناشی از مواد شیمیایی و رطوبت مقاوم باشد. دراین رابطه مصالحی مانند اندودهای ویژه، صفحات اکوستیک(1) و فایبر گلاسها که با مواد ویژه منفذدار پوشانیده شده باشد. باموفقیت به کار برده می‌شود . سقفهای کوتاه و انتخاب نوع و محل مناسب برای دیوارها می‌تواند شرایط صوتی سالن‌های شنا را بهبود بخشد. ولی به هر حال، اثرات نامطلوب صوتی می‌تواند از سازه‌های گنبدی و دیگر سطوح منعکس‌کننده مقعر بوجود آید. در واقع بهترین عایق بندی صوتی یک سالن ورزشی از یک پلان یا حجم مناسب آغاز می‌شود.به عبارت دیگر فضای سالن ، سازشی است بین مساحت، ‌ارتفاع و شکل کلی آن که ویژگی صوتی یکی از مشخصه‌های اصلی این سازش است . اشکال هندسی منظم مانند مربع ، دایره و هشت ضلعی و نیزسالنهایی که یکی از ابعاد ساختمان ضریبی از ابعاد دیگر باشد در انعکاس و پژواک صدا موثرترند. زیرا باعث ایجاد "امواج ساکن" (2) می‌گردند،‌ که خود به ایجاد صداهای نامنظم و گاه ناخوشایندی می‌انجامد. در این مورد توصیه می‌شود برای تعیین ابعاد فضای مورد نظر تا آنجا که ممکن است، اعداد اول انتخاب می‌شوند.

     



     نوشته شده توسط مریم فرهادیان در پنج شنبه 87/10/26 و ساعت 3:46 عصر | نظرات دیگران()

     سیستمهای ساختمانی با سطح فعال

       اگر سطوحی بتوانند فضایی را از تداخل و ترکیب با یکدیگر و یا به تنهایی بپوشانند این سیستم بوجود می‌آید. اصولاً سطوح به علت طبعیت پوششی ساده‌ترین و ابتدایی ترین صورتهای شکل‌گیری معماری می‌باشد. سطوح می‌توانند به تنهایی فضایی را بپوشانند بدون اینکه احتیاج به سیستم دیگری داشته باشند. این سیستم شامل 5 گونه می‌باشد:

    . سیستم سطوح تاشده منشوری

    . سیستم سطوح تاشده هرمی

    . سیستم پوسته‌ای با انحنای ساده

    . سیستم پوسته‌ای دوار

    . سیستم پوسته‌ای زین اسبیسیستم سطوح تاشده منشوری: سطوح در این سیستم عامل انتقال نیرو هستند، و در واقع این سیستم براساس تاکردن صفحات بوجود می‌آید و تغییر شکل سطوح تنوع معمارانه ساختمان در این سیستم بوجود می‌آورد. این سطوح تاشده می‌توانند روی پلان منظم یا غیر منظم هندسی شکل یابند.

    سیستم سطوح تاشده هرمی: حجم‌های هرمی مبنای بوجود آوردن پوشش این سیستم هستند و برای طراحی این سیستم باید احجام افلاطونی را به خوبی شناخت، چرا که این احجام و برشهای مختلف از آنها و یا ترکیب آنها با یکدیگر، صورتهای مختلف این سیستم را بوجود می‌آورند.

    سیستم پوسته‌ای با انحنای ساده: این سیستم براساس انحنای سطوح به وجود می‌آیند و استوانه معروفترین و مهمترین این سیستم است. کلیه پلانهای هندسی را می‌توان از برخورد سطوح استوانه‌ای شکل بوجود آورد.

    سیستم پوسته‌ای دوار: کره ساده‌ترین صورت این سیستم است و شناخت هندسی سطوح چرخشی مثلاً ایجاد یک سطح بوسیله چرخش منحنی طول یک محور از اهمیت ویژه‌ای در این سیستم برخوردار است. حجمهایی مانندکره، بیضوی، تخم مرغی، استوانه از احجام اولیه این سیستم هستند. با برش در اطراف پوسته می‌توان آنها را روی پلانهای هندسی به عنوان پوشش قرر داد.

    سیستم پوسته‌ای زین اسبی: این سیستم در واقع در اثر حرکت یک منحنی در راستای منحنی دیگری بوجود آمده است. از ترکیب و تداخل سطوح مختلف پوسته‌های زین اسبی بوجود می‌آیند.

     منبع :  سیستمهای ساختمانی،انگل هینریش، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، چاپ دوم، ص 156.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط مریم فرهادیان در پنج شنبه 87/10/26 و ساعت 3:37 عصر | نظرات دیگران()
    <      1   2   3   4   5      >
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    طبقه پنجم زیگورات چغازنبیل
    طبقه سوم و چهارم زیگورات جغازنبیل
    طبقه دوم زیگورات چغازنبیل
    طبقه اول زیگورات چغازنبیل
    زیگورات
    [عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا